Dla kogo dodatek mieszkaniowy.
Prawo do uzyskania dodatku mieszkaniowego przysługuje: 1.osobom posiadającym tytuł prawny do lokalu, którego powierzchnia w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego nie może przekraczać: - dla 1 osoby - 35 m2 - dla 2 osób - 40 m2 - dla 3 osób - 45 m2 - dla 4 osób - 55 m2 - dla 5 osób - 65 m2 - dla 6 osób - 70 m2 - w razie zamieszkania w lokalu większej liczby osób niż 6, dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię użytkową o 5 m2. Jeżeli w lokalu zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju, normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m2. O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności. 2.osobom których średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o dodatek mieszkaniowy nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym(...)
Wnioski dotyczące dodatków mieszkaniowych należy składać w Ośrodku Pomocy Społecznej w Skwierzynie przy ul. Batorego 15, od poniedziałku do piątku w godzinach: 7:15 do 15:15
Osoba zainteresowana otrzymaniem ustawowego dodatku mieszkaniowego zgłasza się do Ośrodka Pomocy Społecznej w Skwierzynie wraz z dokumentem tożsamości i składa wypełnione następujące druki:
1) wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego, potwierdzony przez zarządcę domu lub administrację budynku, 2) deklarację o wysokości dochodów wnioskodawcy i wszystkich członków gospodarstwa domowego, Zarządca budynku zobowiązany jest: -podać aktualny numer konta bankowego (na które będzie mógł być przelewany dodatek mieszkaniowy), -podać informację o stanie zadłużenia czynszowego (względnie jego braku), -wypełnić druk
Wymagane dokumenty
Do wniosku należy dołączyć:
- dokumenty potwierdzające wysokość dochodów osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z trzech pełnych miesięcy kalendarzowych, poprzedzających datę złożenia wniosku. - roczną fakturę za energię elektryczną
Termin i sposób załatwienia
Dodatek mieszkaniowy przysługuje na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku. Postępowanie w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w terminie 1 miesiąca. Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia, które wnosi się za pośrednictwem Ośrodka Pomocy Społecznej w Skwierzynie.Wniosek nie podlega opłacie skarbowej.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 71 poz. 734 ze zmianami).( tekst ustawy)
UWAGA! Pamiętaj o skutkach administracyjno - prawnych wywołanych procedurą:
1. Wygaśnięcie decyzji W myśl art. 162 k.p.a.: - zgon klienta pobierającego świadczenie, - utrata przez klienta tytułu prawnego do zajmowania lokalu, - wyprowadzenie się klienta z lokalu, powoduje wydanie decyzji stwierdzającej wygaśnięcie decyzji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego. 2. Wznowienie postępowania i zwrot nienależnie pobranych świadczeń Przyznanie dodatku mieszkaniowego na podstawie nieprawdziwych danych powoduje zgodnie z art. 145 i 151 k.p.a. wznowienie postępowania administracyjnego zakończonego ostateczną decyzją przyznającą to świadczenie i konieczność ponownego rozpatrzenia wniosku. Odmowa przyznania dodatku lub korekta jego wysokości skutkuje wezwaniem do zwrotu nienależnie pobranych kwot w podwójnej wysokości. 3. Wstrzymanie wypłaty W przypadku stwierdzenia, że uprawniony nie opłaca na bieżąco różnicy między wysokością opłat za lokal a przyznanym dodatkiem, wypłatę dodatku wstrzymuje się do czasu uregulowania zaległości. Jeżeli to nie nastąpi w ciągu 3 miesięcy od dnia wydania decyzji o wstrzymaniu wypłaty, decyzja o przyznaniu dodatku wygasa z mocy prawa. 4. Pozostawienie sprawy bez rozpatrzenia W myśl art. 64 § 2 k.p.a. w przypadku złożenia niekompletnych dokumentów wnioskodawca jest proszony o uzupełnienie braków w ciągu 7 dni, w przeciwnym razie sprawa pozostaje bez rozpatrzenia. 5. Wywiad środowiskowy Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 27 grudnia 2001r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzania wywiadu (Dz. U. z 2001r. Nr 156, poz. 1828), podczas wywiadu środowiskowego ustala się faktyczny stan majątkowy wnioskodawcy. Pracownik przeprowadzający wywiad środowiskowy jest zobowiązany okazać właściwą legitymację. Wywiad środowiskowy może być przeprowadzony w wyniku wznowienia postępowania administracyjnego. Konsekwencją wykrycia dysproporcji między stanem faktycznym a wykazanym we wniosku, może być wydanie decyzji odmownej w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego, bądź skorygowanie wysokości przyznanego świadczenia.
|